Lite träning och kost tips!
2011-01-11|20:02:06

Det många gör fel, och som även jag har gjort fel många gånger i mitt liv, när man försöker gå ner i vikt. Ja, då börjar man träna och äta annorlundare. Men det många gör fel är att dem äter för dålig mat. Man kan inte ta bort allt och tro att det ska funka. En bra och sund kost och en stabil träning. Protein och bra fetter en väldigt viktigt källa. En cecarsallad och en kycklingfilé t.ex är en bra kost, sedan om man vill ha lite kolhydrater på det så kan man antingen ta lite potatis eller en knäckemacka. Och regelbunden kost är alltid bra, ät var tredje timme. Tre viktiga mål om dagen, frukost, lunch och middag sedan mellanmål på det. Ett mellanmål behöver inte vara nå mycket, ett äpple/banan. Fokusera på att ösa på mest vid frukosten, kolhydrater är super viktigt på morgonen! (speciellt om man jobbar eller går i skolan) sedan äta lite mindre vid lunch och ännu mindre vid middag. Så fokus på frukosten är viktigt! Och om du inte ska träna någon dag så behöver du inte ösa på med kolhydrater och fetter, utan du kan äta lite mindre av det. När du tränar så gör du av med massa energi och då behöver du sedan få tillbaka den energin utav mat. SKÄR NER PÅ MÅLTIDERNA, för vill du gå ner i vikt och äter lika mycket som förut så händer ingenting. Antingen stannar du på samma streck eller så går du upp.

I min erfarenhet, och det har jag rätt mycket när det gäller så kallade "dieter". Det funkar inte att tro att man kan sluta äta vanlig mat och träna lite och tro att allt blir bra då. Vad händer när du börjar äta igen? Jo, du går upp såklart. Så enkelt är det - ät vanlig mat men mindre (ja, pasta med massa ostsås eller något är kanske inte så bra) Sedan säger ingen att man inte får äta potatis och sånt, utan man kan bara ta lite. Vill man ha kolhydrater på ett annat sätt i samband med måltiden, ja ta en knäckemacka! Det äter jag alltid till frukost.

Vad är en bra träning? alla har ju olika sätt som de tycker om att träna på, jag älskar att gå på gym och både träna kondition och stryka. Bästa tipset, vill du gå ner i vikt så träna både kondition och styrka, du gör av med mest energi då. Om man jämför med att ta en löprunda så är kondition och styrka det bästa! (om du satsar på att gå ner i vikt eller bara bygga muskler)

Jag vill både bygga muskler, få bättre kondition samt gå ner i vikt. Så en sån träning är perfekt för mig. Du behöver inte vara så extrem som mig och tränar minst 6 dagar i veckan. Men 2-3 gånger räcker mycket väl det också. Men de dagar du inte träna, ät inte lika mycket kolhydrater och fetter utan ta en sallad med fetaost istället, du behöver inte äta lika mycket de dagar du vilar, för du gör inte av med lika mycket energi då. Så därför behövs det inte lika mycket kolhydrater eller fetter!


Kroppen behöver kolhydrater och bra fetter för att förbränna och må bra! Googla på medelhavsdieten. "Medelhavsdieten bygger på att man äter livsmedel vanliga runt medelhavet. Det handlar om nyttiga livsmedel: olivolja, frukt, grönsaker, fisk, nötter, fullkorn medan man äter mindre av onyttiga fetter och rött kött."

Anonym

Glöm inte bort att största boven i dramat är Cigg, Snus och framför allt Alkoholen. Vill man gå ner i vikt bör man avstå från sådant.

2011-01-11, 21:13:07
Sofie

det vet jag mycket väl ;)

2011-01-11, 21:18:47
Blogg/Hemsida: http://sofaajn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Blogg/Hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0